از بین بردن جای زخم

از بین بردن جای زخم

برای بسیاری از شما پیش آمده است که بر اثر حوادث مختلفی زخم های متنوعی بر پوستتان ایجاد شده باشد. هنگامی که بر سطح پوست شما خراش و بریدگی ایجاد می شود پوست فیبرهای کلاژنی را که وظیفه ترمیم و بازسازی دارد بر سطح زخم ایجاد می کند و شکل زخم به وجود می آید. مواقعی که زخم به سرعت بهبود می یابد به این دلیل است که کلاژن کمتری بر زخم ایجاد می گردد.

برخی از این زخم ها در مدت طولانی تری بهبود پیدا می کند. از بین بردن جای زخم ایجاد شده برای برخی افراد اهمیت ویژه ای دارد؛ چراکه پوست و زیبایی برای این افراد مهم است. البته بعضی از این زخم ها وسعت بیشتری دارد؛ از این رومی توانید با راهکارهای ساده ای در خانه این کار را انجام دهید.برای کسب اطلاعات بیشتر با ما همراه باشید.

چه روش هایی برای از بین بردن جای زخم می توانیم استفاده کنیم؟

زخم ها انواع مختلفی دارد هر چند این زخم ها با توجه به سن هر فردی متفاوت است. به طور کلی یکی از این زخم ها تحت عنوان هایپروتروفیک شناخته می شود. به طوری که این نوع زخم وسعت زیادی پیدا نمی کند. رنگ این زخم نسبت به دیگر زخم ها تیره تر است و ضخامت بیشتری دارد. بیشتر این زخم ها در محل سوختگی هستند.

از دیگر انواع زخم، زخم های کلوئیدی محسوب می شود. این زخم ها در زمان بازسازی پوست توسط کلاژن ایجاد می شوند. وسعت ناحیه محل زخم نسبت به نوع هایپرتروفیک بیشتر است. در این زخم عفونت تاثیر بسزایی دارد.‌ در ادامه به راه هایی برای درمان این زخم ها اشاره می کنیم.

جای زخم
رفع اسکار و جای زخم

آلوئه ورا

آلوئه‌ ورا یکی از گیاهان موثری است که در حیطه های مختلف از آن استفاده می شود. این گیاه قدمتی دیرینه داشته و تاثیر بسزایی در درمان زخم دارد. این گیاه پرخاصیت آنزیم هایی همانند گلوکوماناز، گالاکتاز و آرابینانز دارد که در درمان زخم هایی مثل سوختگی، خراش، بریدگی و گزیدگی تاثیر زیادی می گذارد. آلوئه ورا به کاهش التهاب و قرمزی و تورم زخم کمک بسیاری می کند. اگر به گیاه آلوئه ورا دسترسی ندارید ژل های آلوئه ورا را از داروخانه تهیه کنید و از آن استفاده نمایید.

ویتامین E

برای از بین بردن زخم استفاده از ویتامین E نیز مناسب است. برای استفاده از این روش می توانید کپسولی از ویتامین E را روی محل جراحت بریزید و آن را به مدت ۱۰ دقیقه بر این محل پخش کنید. این ویتامین در درمان زخم بسیار موثر است.

عسل و  جای زخم و اسکار

عسل یکی از مواد طبیعی است که توسط زنبور های عسل تولید می شود. این ماده شگفت انگیز خواص ضد باکتری، آنتی بیوتیک و PH متعادلی داشته که باعث آزاد کردن اکسیژن می شود. همچنین از بروز احتمالی عفونت در محل زخم پیشگیری می کند. این امر در ترمیم و بهبودی زخم بسیار موثر است.

لازم به ذکر است که می توانید از ترکیب عسل با آویشن، یونجه و کتیرا برای ترمیم زخم استفاده کنید. سعی کنید این ترکیبات را قبل از خواب بر محل زخم خود بگذارید و باندپیچی کنید. صبح روز بعد باند را باز کنید و پا را با آب ولرم شستشو دهید. برای از بین بردن جای زخم عسل راهکاری بسیار موثر است.

روغن نارگیل

روغن نارگیل یکی از ترفند هایی است که در درمان زخم کمک بسیاری می کند. طبق تحقیقات انجام شده به این نتیجه رسیدند که این روغن طبیعی در بهبود سریع زخم موثر است. با استفاده از این روغن  میزان آنتی اکسیدان و کلاژن افزایش می یابد که منجر به بهبودی زخم می شود.

برای این کار می توانید چند قاشق غذاخوری از این روغن را بر محل زخم قرار دهید. بعد از انجام این کار اجازه دهید برای ۱۰ دقیقه بر پوست بماند به طوری که جذب آن شود. این کار را در روز ۲ تا ۴ بار انجام دهید.

پیاز و جای زخم

پیاز یکی از مواد فوق‌العاده برای درمان زخم ها محسوب می شود. استفاده از پیاز راهکار بسیار خوبی برای درمان زخم هایی همچون بریدگی و خراش است. این خوراکی در همه خانه ها پیدا می شود؛ بنابراین زمانی که دست خود را با شی تیزی مانند چاقو بریدید از این خورکی استفاده کنید. مواد موجود درون پیاز همانند فلاونوئید و اسید فولیک ها باعث از بین رفتن قرمزی و اثر زخم می شوند.

روغن گل محمدی و کندور

روغن گل محمدی یکی دیگر از مواد طبیعی است که در درمان و از بین بردن جای زخم تاثیر گذار است. این گل حاوی آنتی اکسیدان و اسیدهای چربی است که باعث التیام زخم می گردد. برای استفاده از روغن گل محمدی آن را به میزان مساوی با کندر مخلوط کنید و آن را بر محل زخم خود بگذارید. کندر خاصیت ضد التهابی دارد که در بهبود خشکی محل زخم موثر است.

روغن زیتون

روغن زیتون سرشار از مواد پرخاصیت است. این میوه برای پوست و مو بسیار مفید است به طوری که در بسیار از شامپو ها و کرم های نرم کننده مورد استفاده قرار می گیرد. علاوه بر این روغن زیتون بر بهبودی زخم نیز موثر است. روغن زیتون باعث از بین رفتن و شل شدن سلول های مرده پوست می شود و به روشن شدن پوست کمک بسیاری می کند.

برای اینکه زخم جراحت درمان شود کافی است مقداری از روغن زیتون را بر زخم خود بگذارید و پس از ۳۰ دقیقه آن را شستشو دهید. هر چند می توانید برای درمان موثرتر این روغن را به میزان برابر با روغن اسطوخودوس مخلوط کنید و آن را بر محل زخم بگذارید؛ سپس با آب ولرم زخم خود را بشویید. این فرآیند را سه بار در روز انجام دهید.

جوش شیرین و جای زخم

جوش شیرین در درمان زخم بسیار تاثیرگذار است؛ چراکه جوش شیرین به عنوان یک لایه بردار طبیعی کاربرد دارد. اگر دقت کرده باشید از جوش شیرین برای سفید کردن دندان هم استفاده می شود. این ماده مانند یک آهنربا عمل کرده به طوری که تمامی چربی ها را جذب خود می کند.

برای از بین بردن زخم خود کافی است مقداری از جوش شیرین با آب مخلوط شود. میزان آب را کم بریزید و آن را به شکل خمیری دربیاورید. سپس آن را بر محل زخم خود بگذارید و پس از ۱۰ تا ۱۵ دقیقه آن را بشورید. برای این کار بهتر است از کمپرس آب گرم استفاده کنید.

لیمو و جای زخم

لیمو و آبلیمو از راهکارهای دیگری برای از بین بردن جای زخم به شمار می رود که خاصیت سفید کنندگی پوست را دارد همچنین به شما کمک می کند که محل زخم شما بهبود گردد. برای برخی از زخم هایی که رنگ های تیره ای بر جای گذاشته اند استفاده از لیمو روش مناسبی است.

و در پایان

زخم هایی که بر پوست ایجاد می شود یکی از عواملی هستند که اعتماد به نفس برخی از افراد را کاهش می دهد.در این مقاله به روش های ساده ای که به بهبودی محل زخم کمک می کند اشاره شد.

با استفاده از مواد ساده ای که در هر خانه ای یافت می شود، این کار قابل انجام است. استفاده از خوراکی هایی مانند پیاز، لیمو، روغن زیتون، روغن نارگیل، ویتامین هایی همچون E  و B، عسل وغیره می شود زخم ها را بهبود بخشید. برخی از این مواد خاصیت هایی همچون آنتی اکسیدانی، لایه برداری، ضد باکتری و ضد التهاب دارند و از فواید بسیار دیگری نیز برای سلامتی برخوردارند.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.