"قلب و دیابت"

حمله قلبی یکی از مهم ترین عوامل مرگ و میر در افراد دیابتی است.

بیماری قلبی در افراد دیابتی شایع است. اطلاعات انجمن ملی قلب از سال 2012 نشان می دهد 65٪ از افراد دیابتی به دلیل سکته خواهند مرد. به طور کلی ، خطر مرگ از حمله قلبی و سکته در افراد دیابتی بیش از دو برابر است.

در حالی که همه افراد دیابتی شانس ابتلا به بیماری قلبی بیشتری دارند ، این بیماری در مبتلایان به دیابت نوع 2 بیشتر مشاهده می شود. در حقیقت ، بیماری قلبی اولین علت مرگ و میر در میان افراد مبتلا به دیابت نوع 2 است.

مقاله فرامینگهام یکی از اولین شواهدی بود که نشان داد افراد دیابتی نسبت به افرادی که دیابت ندارند ، بیشتر در معرض بیماری قلبی هستند. در مقاله فرامینگهام دسته ای از افراد ، از جمله مبتلایان به دیابت ، برای تعیین عوامل سلامتی در ابتلا به بیماری های قلبی بررسی شده است. این نشان داد که چندین عامل سلامتی – از جمله دیابت – می توانند احتمال ابتلا به بیماری قلبی را افزایش دهند. سایر مشکلات سلامتی مرتبط با بیماری های قلبی شامل فشار خون بالا ، سیگار کشیدن ، سطح کلسترول بالا و سابقه خانوادگی بیماری های قلبی زودرس است.

هرچه فاکتورهای خطرات بهداشتی در فرد برای بیماری قلبی بیشتر باشد ، احتمال ابتلا به بیماری قلبی و حتی مرگ بر اثر آن بیشتر است. درست مثل دیگران ، افراد دیابتی اگر خطر سلامتی داشته باشد ، خطر مرگ ناشی از بیماری قلبی را افزایش می دهد. با این شرایط ، احتمال مرگ در اثر بیماری قلبی در فرد دیابتی 2 تا 4 برابر بیشتر است ، در حالی که ممکن است فردی با یک فاکتور خطر سلامتی باشد ، مانند فشار خون بالا ، از مرگ ناشی از بیماری قلبی بمیرد ، خطر ابتلا به فرد به دیابت دو یا حتی چهار برابر است.

به عنوان مثال ، یک مطالعه پزشکی نشان داد که افراد دیابتی که هیچ عامل خطر دیگری برای بیماری قلبی ندارند ، 5 برابر بیشتر از افراد فاقد بیماری در معرض خطر بیماری قلبی هستند. یک مطالعه پزشکی دیگر نشان داد که افراد دیابتی ، بدون توجه به سایر عوامل خطر بیماری های قلبی ، به احتمال زیاد مانند یک فرد بدون دیابت که قبلاً دچار حمله قلبی شده است ، دچار حمله قلبی می شوند.

چه عواملی باعث بیماری های قلبی در افراد دیابتی می شود؟

شایعترین علت بیماری قلبی در فرد دیابتی ، تصلب شرایین کرونر یا تصلب شرایین است که تجمع کلسترول در رگهای خونی است که اکسیژن و تغذیه قلب را تأمین می کند.

هنگامی که پلاک های کلسترول از بین می روند یا پاره می شوند ، بدن سعی می کند پارگی پلاک را با ارسال پلاکت برای ترمیم آن ترمیم کند. از آنجا که عروق کوچک است ، پلاکت ها می توانند جریان خون را مسدود کنند و اجازه اکسیژن رسانی و حمله قلبی را نمی دهند. همین روند می تواند در تمام رگهای بدن اتفاق بیفتد ، در نتیجه کمبود خون به مغزمی تواند منجر به سکته مغزی یا کمبود خون در پا ، دست ها یا بازوها شود و باعث بیماری عروق محیطی شود.

نه تنها افراد دیابتی بیشتر در معرض خطر بیماری های قلبی هستند ، بلکه در معرض خطر بیشتری برای نارسایی قلبی قرار دارند ، یک بیماری جدی پزشکی که در آن قلب قادر به پمپاژ خون به اندازه کافی نیست. این می تواند منجر به تجمع مایعات در ریه ها شود که باعث مشکل تنفس یا احتباس مایعات در سایر قسمت های بدن (به ویژه پاها) می شود و باعث تورم می شود.

برخی از علائم حمله قلبی چیست؟

– علائم حمله قلبی عبارتند از:

  1. 1. تنگی نفس.
  2. 2. احساس ضعف
  3. 3. احساس سرگیجه داشتن.
  4. 4. تعریق زیاد و غیرقابل توضیح.
  5. 5. درد در شانه ها ، فک و بازوی چپ.
  6. 6. درد یا فشار قفسه سینه (به ویژه در حین فعالیت).
  7. 7. حالت تهوع.

به یاد داشته باشید که همه ، درد و این علائم کلاسیک دیگر را با حمله قلبی ندارند. این امر خصوصاً در مورد زنان بیشتر صدق می کند.

بیماری عروق محیطی علائم زیر را دارد:

  1. 1. گرفتگی در پاها هنگام راه رفتن (لخته شدن متناوب) یا درد باسن
  2. 2. پاهای سرد
  3. 3. کاهش یا عدم وجود نبض در پا یا پاها.
  4. 4. از بین رفتن چربی در زیر پوست قسمت های تحتانی پاها.
  5. 5. ریزش مو در قسمت های پایین پاها.

بیماری های قلبی در بیماران دیابتی چگونه درمان می شود؟

– چند گزینه درمانی برای بیماری های قلبی در مبتلایان به دیابت وجود دارد که بسته به سختی بیماری قلب از جمله:

  1. آسپرین درمانی : برای کاهش خطرات لخته که منجر به حملات قلبی و مغزی می شود.
  2. رژیم غذایی : برای بهبود سطح قند خون ، فشار خون بالا ، سطح کلسترول و کاهش چربی شکم ، کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی
  3. داروها.
  4. عمل جراحی.

بیماری عروق محیطی چگونه درمان می شود؟

بیماری عروق محیطی توسط:

  1. 1. شرکت در یک برنامه منظم پیاده روی (45 دقیقه در روز و به دنبال آن استراحت
  2. 2. فشار خون خود را به کمتر از 80/80 کاهش دهید
  3. 3. رساندن کلسترول به زیر 100
  4. 4. آسپرین درمانی: درمان آسپرین با دوز کم برای مردان و زنان مبتلا به دیابت نوع 1 یا 2 که بیش از 40 سال دارند و بسیار خطرناک برای بیماری های قلبی و عروق محیطی هستند توصیه می شود. با پزشک خود صحبت کنید تا تشخیص دهد آیا درمان آسپرین برای شما مناسب است یا خیر. اگر شرایط پزشکی خاصی دارید ، درمان با آسپیرین توصیه نمی شود.
  5. 5. ترک سیگار
  6. 6. جراحی (در بعضی موارد)

چگونه می توان از بیماری قلبی در فرد دیابتی پیشگیری کرد؟

  1. بهترین راه پیشگیری از بیماری های قلبی مراقبت خوب از خود و دیابت است.
  2. قند خون خود را تا حد ممکن طبیعی نگه دارید.
  3. در صورت لزوم ، فشار خون خود را کنترل کنید. هدف افراد دیابتی زیر 80/80 است.
  4. تعداد کلسترول خود را کنترل کنید. برای این کار ممکن است نیاز به مصرف دارو داشته باشید.
  5. اگر چاق هستید وزن خود را کاهش دهید.
  6. از پزشک خود بپرسید آیا باید روزانه آسپرین مصرف کنید.
  7. به طور منظم تمرین کن.
  8. یک رژیم غذایی مناسب برای قلب مانند رژیم مدیترانه ای یا رژیم DASH استفاده کنید.
  9. سیگار کشیدن را ترک کن.
  10. برای کاهش استرس روزانه تلاش کنید.