واکسن های مورد نیاز دیابتی ها

واکسن های مورد نیاز دیابتی ها

واکسن های مورد نیاز افراد دیابتی

واکسیناسیون منظم برای افراد مبتلا به دیابت (PWDs) از اهمیت ویژه ای برخوردار است، زیرا افراد مبتلا به دیابت در معرض خطر عمده ای برای مشکلات سلامتی و عوارض ناشی از بیماری های قابل پیشگیری به وسیله ی واکسن قرار دارند.

پنج واکسن وجود دارد که پزشکان باید در بین PWD ترویج کنند تا خطرات آن ها در برابر بیماری های جدی و عوارض آن ها را کاهش دهند.

واکسن آنفلوانزا افراد دیابتی :

همه ساله، واکسن آنفولانزا برای مبارزه با ویروس آنفلوانزا تولید می شود. واکسن آنفولانزا باید به صورت سالانه مجددا تزریق شود. با این حال، میزان واکسیناسیون برای PWDs کم است. عوارض ناشی از آنفولانزا مانند عفونت های سینوسی و گوش، ذات الریه (عفونت ریه ها) و برونشیت (عفونت لوله هایی که هوا را به داخل و از ریه ها حمل می کنند) می تواند باعث بستری شدن در بیمارستان یا گاهی مرگ برای PWD ها شود، بنابراین تزریق سالانه ی واکسن آنفولانزا به عنوان مؤثرترین روش برای جلوگیری از عوارض ناشی از آنفولانزا اهمیت دارد.

واکسن Tdap:

واکسن Tdap معمولاً برای محافظت در برابر کزاز، دیفتری و سیاه سرفه انجام می شود. اما، کسانی که واکسن Tdap خود را دریافت نکرده اند، باید در اسرع وقت نسبت به دریافت آن اقدام نمایند. CDC (مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها) توصیه می کند که واکسن کزاز هر 10 سال بعد از تجویز، یادآوری شود.

واکسن زوستر:

تقریباً 1 نفر از 3 نفر در ایالات متحده در بعضی از نقاط عمر خود زونا ایجاد می کنند (که به زوستر و تبخال زراعت نیز معروف است). این بثورات دردناک تاول هایی در معرض خطر ابتلا به درد طولانی مدت است که با نام نورالژی بعد از هورمونی شناخته می شود، خطری که با افزایش سن افزایش می یابد. CDC این واکسن را برای افراد بالای 50 سال و بالاتر توصیه می کند.

واکسن پنوموکوکی  برای افراد دیابتی :

PWD ها در معرض خطر ابتلا به ذات الریه، باکتریمی (عفونت خون) و مننژیت (عفونت بافت پوشاننده مغز و نخاع) – عفونت های احتمالی کشنده ناشی از باکتری های پنوموکوک- قرار دارند. علاوه بر این، افرادی که  بهآنفولانزا مبتلا می شوند، شانس بیشتری برای ابتلا به بیماری ذات الریه دارند. بسیار مهم است که بر اهمیت واکسن آنفلوانزای سالانه به مراجعان خود تاکید نمایید. CDC توصیه می کند PWD ها قبل از سن 65 سالگی یک دوز واکسن پنوموکوکی و بعد از آن دو دوز دیگر دریافت کنند.

واکسن هپاتیت B:

ویروس هپاتیت B (HBV) به کبد حمله می کند و می تواند به مشکلات جدی سلامتی مانند سیروز و سرطان کبد منجر شود. HBV از طریق خون و مایعات دیگر بدن منتقل می شود که بدین معناست که PWD ها ی مصرف کننده ی دستگاه های تست قند خون به وسیله ی انگشت، قلم انسولین و سایر تجهیزات مراقبت دیابت هرگز نباید این دستگاه ها را به اشتراک بگذارند تا از شیوع عفونت HBV جلوگیری کنند. CDC واکسن هپاتیت B را برای همه ی افراد زیر60 سال واکسینه نشده توصیه می کند.

با پزشک خود در مورد واکسن های مورد نیاز و زمان تزریق آن ها مشورت نمایید.

 

منبع: Association of Diabetes Care & Education Specialists

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.