نوشیدنی دیابتی

نوشیدنیهای مناسب برای افراد دیابتی: نوشیدنیهای بدون کالری یا کم کالری بهترین انتخاب برای افراد دیابتی می باشد،توجه داشته باشید بدلیل افزودن مقدار کمی شکر به آبمیوه ها، آب سبزیجات یا شیر باید در مصرف آنها اعتدال نگه داشت.

پنچ نوشیدنی مناسب برای افراد دیابتی

۱-آب
۲-چای تلخ
۳-قهوه تلخ
۴-آب گوجه فرنگی یا آب سبزیجات
۵-شیر

نوشیدنی بیمار دیابتی
نوشیدنی بیمار دیابتی

آب

وقتی بدن به طرف دهیدراته شدن می رود (آب از دست می دهد) بهتر است فقط آب بنوشیم.آب بدلیل اینکه سطح قند خون را افزایش نمی دهدبهترین نوشیدنی برای دیابتی ها می باشد؛قندخون بالا سبب می شود بدن دهیدراته شود، از طرف دیگر مصرف آب کافی به حذف گلوکز از طریق ادرار در بدن شما کمک می کند انجمن پزشکان میزان آب مصرفی برای آقایان دیابتی و خانمهای دیابتی را مشخص کرده است که شما می توانید این میزان آب لازم را از کارشناس تغذیه خود سوال کنید و چنانچه نوشیدن‌این میزان آب برای شما مقدور نیست راهکارهای مناسبی برایتان وجود دارد از جمله:
۱-قطعات لیمو یا پرتقال به آب خود بیفزایید.
۲-گیاهان طعم دهنده:نعناع،ریحان یا بادرنجبویه به آب خود بیفزایید.
۳-دوتکه تمشک خردشده تازه یا یخ زده به نوشیدنی خود بیفزایید.

چای تلخ

تحقیقات نشان می دهد چای سبز تاثیر مثبتی بر سلامت عمومی دارد،همچنین میزان فشار خون و سطح کلسترول بد(LDL) را کاهش می دهد،برخی تحقیقات نشان می دهد مصرف چای سبز می تواند ریسک ابتلا به دیابت نوع ۲ را کاهش دهد. چای سبز با بهتر کردن سیستم متابولیک منجر به کاهش ریسک بیماریهای قلبی در افراد دیابتی می شود و پلی فنلهای موجود در آن به تنظیم سطح گلوکزبدن،پیشگیری یا کنترل دیابت کمک می کنند.اینکه مصرف چه مقدار چای این تاثیرات مثبت را به جای می گذارد سوالی است که کارشناسان تغذیه می توانند با توجه به شرایط هر فرد ازنظر فیزیکی ، ترکیب بدنی ومدت ابتلا ب بیماری در افراد مختلف تخمین بزنند.
زمانیکه شما چای سبز،سیاه یا گیاهی را انتخاب می کنید باید از افزودن شیرین کننده ها اجتناب کنید و برای بهتر شدن طعم چای تلخ می توانید از چند تکه لیمو استفاده کنید یا اینکه چای معطر بنوشید.
اما توجه داشته باشید مصرف چای سبز تنها در کنار دارو درمانی ،رژیم صحیح غذایی و فعالیت بدنی می تواند به شما در پیشگیری از عوارض بیماری کمک کند.

قهوه

برخی تحقیقات نشان می دهد قهوه محتوی پلی فنل هایی است که بخش آنتی اکسیدانی آن بطور گسترده ای از بیماریهای التهابی مانند دیابت نوع ۲ پیشگیری می کند،پلی فنلهای قهوه محتوی ماده معدنی کروم و منگنز هستند؛افزایش منزیم دریافتی با کاهش ریسک ابتلا به دیابت نوع دو مرتبط است.مطالعه ای درسال۲۰۱۴ نشان دادکه مصرف قهوه سبب کاهش۱۱‎٪ریسک ابتلا به دیابت نوع۲ می شود اگر قهوه با شکر مصرف شود یا از نوع کافه لاته انتخاب شود بدلیل کالری بیشتر سبب افزایش قندخون می شود. در تحقیق که روی موشهای دیابتی شده انجام شد نشان داد مصرف قهوه چه به صورت کافئینه، چه دکافئینه دارای اثرات مثبت بر افراد دیابتی نوع ۲ می باشد.(May2016) برخی تحقیقات بیان می کند مصرف حداقل ۴هفته قهوه سبب افزایش حساسیت انسولینی درافراد دیابتی نوع ۲می باشد، میزان مناسب مصرف قهوه برای رسیدن به اثرات مثبت آن در افراد دیابتی سوالی است که باید از کارشناسان با توجه به خصوصیات فردی هر فرد توسط کارشناسان بررسی گردد و بازهم تاکید می شود تحقیقاتی ک روی افراد دیابتی به تاثیر مثبت مصرف قهوه انجامید همه در حالی بود که فرد با دریافت منظم دارو، رعایت رژیم غذایی و فعالیت بدنی ودر اخر با مصرف قهوه ب این مهم‌حاصل شدند.

آب گوجه فرنگی یا آب سبزیجات

اکنون که بیشتر آب میوه ها محتوی شکر هستند شما می توانید به جای مصرف آب میوه های صنعتی به طور متناوب از آب گوجه فرنگی و آب سبزیجات استفاده کنید؛ترکیبی از سبزیجات برگ سبز تیره،کرفس،خیار، به همراه مقدار کمی توت به عنوان طعم دهنده تامین کننده ویتامینها ومواد معدنی می باشند و شما می توانید از این نوشیدنیهای کم کالری و بدون قند که مناسب افراد دیابتی است بهره مند شوید.

شیر کم چرب

مواد لبنی دارای مواد معدنی مفید می باشند اما محتوی کربوهیدرات هم هستند؛بهترین مواد لبنی ازنوع کم چرب یا بدون چربی می باشند.
توصیه می شود از مواد لبنی بدون شکر که با مواد معدنی غنی سازی شده اند مصرف کنید؛شیر سویا یک شیر گیاهی است که بدلیل نداشتن لاکتوز از بروز دل پیچه و نفخ در بدن پیشگیری می کند و چربی موجود در آن از نوع غیر اشباع می باشد اما سوال اینجاست شیر گیاهی برای دیابتی بهتر است یا شیر گاو که حاوی پروتئین حیوانی می باشد؟
جواب این سوال را هم با توجه به آزمایش خون فرد مبتلا به دیابت می توان مورد بررسی قرارداد.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.