لارو درمانی

لارو درمانی | ماگوت تراپی

لارو درمانی یا ماگوت تراپی روشی است که در درمان زخم‌های مزمن از جمله بیماران مبتلا به زخم پای دیابتی یا زخم بستر استفاده می‌شود. در این روش، از لارو نوعی مگس به نام لوسیلیا سریکاتا (Lucilia sericata) که به صورت بهداشتی در آزمایشگاه کشت داده شده‌اند، جهت درمان بیماران استفاده می‌شود.

لارو چیست؟

نوزاد کرمی‌شکل حشراتی مثل مگس، لارو نام دارد. این لاروها با استفاده از ترشحات خود باعث حذف بافت‌های مرده و عفونی شده و موجب بهبود وضعیت زخم و در نتیجه تسریع روند ترمیم آن می‌شوند. در حال حاضر «لارو درمانی» یا «ماگوت تراپی» به عنوان یک روش تایید شده در کشورهای مختلفی از جمله آمریکا، کانادا، انگلستان و اتحادیه اروپا در درمان زخم‌های مزمن به کار گرفته می‌شود.

تولید لارو مگس

لاروهایی که برای ماگوت تراپی و لارو درمانی مورد استفاده قرار می گیرند، لارو مگس لوسیلیا سریکاتا هستند که به روش کاملا بهداشتی با هدف استفاده درمانی، در آزمایشگاه تولید می شوند و احتمال انتقال عفونت از آنها وجود ندارد.

مراحل لارو درمانی

در این روش لارو به مدت یک تا دو روز بر روی زخم بیمار گذاشته می‌شود. در این روش برای جلوگیری از مشاهده مستقیم بیمار از روند فعالیت لارو، لاروها را در باندهای مخصوصی قرار داده و بر روی زخم گذاشته می‌شود و سپس با پانسمان‌های مخصوصی محل زخم کاملا بسته می‌شود. بیمار باید بعد از مدت مشخص برای برداشت لارو به کلینیک زخم مراجعه کند .لارودرمانی یک تکنیک در حد جراحی میکروسکوپی است که پزشک به کمک آن نقاط بسیار ظریف را دبرید می‌ نماید.

وجود یا عدم وجود درد در لارو درمانی

هنگام لارو درمانی ممکن است دردی شبیه خارش در محل زخم احساس شود. بیمار این درد را معمولا در 24 الی 30 ساعت پس از آغاز درمان احساس می‌نماید. یعنی زمانی که لاروها به اندازه کافی بزرگ شده و حرکات آنها حس می‌شود. بعد از برداشتن لاروها، درد برطرف خواهد شد.

مزایای لارو درمانی

بار میکروبی موجود در بستر زخم را کاهش می‌دهد

لایه های مرده، اسلاف و نکروز روی زخم را تجزیه و حذف می‌کند

سبب افزایش بافت گرانوله و خون رسانی بیشتر در بستر زخم می‌شود

عوارض جانبی لارو درمانی

عوارض جانبی خاصی وجود ندارد اما در برخی موارد نادر اتفاق می افتند.

یکی از عوارض لارو درمانی اضطراب است. لذا آماده سازی روانی بیمار قبل از شروع آن بسیار اهمیت دارد.

برای این کار تمامی مراحل درمان را به طور کامل برای بیمار توضیح می‌دهیم.

از عوارض دیگر می‌توان به درد هم اشاره کرد.

کاربرد لارو درمانی

لارودرمانی راهی غیر جراحی برای حذف بافت های مرده (اسلاف و نکروز) در انواع زخم مزمن بوده و از تخریب زیاد بافت نرم سالم و رسیدن عفونت به بافت های زیرین و استخوان (استئومیلیت) جلوگیری می‌کند. ماگوت تراپی روشی امیدوار کننده برای پیشگیری از قطع پا خصوصا در افراد دیابتی است.

لارو درمانی زخم چیست؟

لارو درمانی زخم نوعی روشی درمانی است که شامل قرار دادن لارو مگس بر روی زخم و ترمیم زخم های پوست به منظور تمیز کردن بافت های مرده زخم است. و اما برای آشنایی با این روش درمانی در ادامه با ما همراه باشید.

آگاهی کامل از این روش درمانی برای مراقبت از زخم کمک می کند تا درمان بهینه شود و از مشکلات احتمالی پیشگیری شود. بهتر است قبل از لارو تراپی آموزش های لازم به بیماران داده شده تا مراقبت از زخم برای بیمار راحت تر و فرایند بهبود سریع تر شود.

چگونه لارو درمانی به بهبود زخم کمک می کند؟

لاروها با خوردن بافت های مرده و عفونی باعث کم شدن مقدار میکروب های داخل زخم می شوند و در واقع زخ را از هر نوع آلودگی تمیز می کنند.ضمنا موادی از بدن و بزاق لارو ترشح می شود که منجر به تسریع ترمیم زخم و حفظ و رشد سلول های زایا و ترمیم کننده زخم می شود.

تاثیر لارو تراپی بر روی زخم

لاروها به واسطه قلاب هایی که دارند قسمت های مرده زخم را خراش داده و با ترشح آنزیم هایی بافت های مرده را به حالت نیمه مایع یا سوپی شکل درآورده و آن را می مکد. بزاق لاروها نوعی خاصیت  آنتوبیوتیکی نیزدارد.

لاروها ترشحاتی دارند که باعث بهبود زخم و به وجود آمدن فیبروبلاست ها ( سلول های ترمیم کننده زخم )  می شوند. ترشح مداوم و زیاد بزاق لاروها سبب شستشوی زخم می شوند. لاروها فعالیت و جنب و جوش زیادی در زخم دارند که به علت ماساژ خفیفی که در زخم ایجاد می کنند باعث خون رسانی بهتری می شوند. لاروها موادی تشرح کرده که باعث حفظ و پرورش فیبروبلاست ها و تسریع در بهبودی زخم می شوند.

لارو درمانی علاوه بر این که به درمان زخم دیابتی کمک می کند، برای درمان زخم بستر، مقابله با آبسه، زخم های پوستی، زخم های سرطانی، عفونت استخوان و زخم های حاصل از سوختگی و نیزانواع زخم های مزمن در مراحل عفونی و نکروزه ( بافت های مرده ) استفاده می شود.

فواید لاروتراپی برای زخم

در کنار درمان زخم ها با روش های درمانی دارویی و جراحی، لاروتراپی نیز به عنوان  یک روش درمانی زخم استفاده می شود. لاروها در یک زخم باز، بافت مرده را از بین برده و زخم را از باکتری پاک سازی می کنند. برخی فایده های این روش نسبت به روش های دیگر درمانی عبارتند از:

1. در لارو درمانی نیاز به جراحی و برداشتن بافت عفونی نیست.
  2. زمان درمان در این روش کوتاه تر می شود.
  3. نیاز به بستری شدن در بیمارستان نیست.
  4. هزینه درمان به نسبت روش های دیگر مناسب است.
  5. در لارو درمانی بافت های سالم حین انجام دبرید برداشته نمی شود.

لارو درمانی برای درمان چه زخم هایی مناسب است؟

لارو درمانی تقریبا برای بهبود اغلب زخم های عفونی و مزمن که در مرحله نکروز مرطوب و اسلاف می باشند که خون رسانی کافی دارند مناسب است. مگوتوتراپی به بهبود زخم های مزمن کمک کرده و در درمان برخی زخم های پای دیابتی که خون رسانی کافی دارند نیز موثر است. برخی از زخم هایی که این روش درمانی بر آن تاثیر می گذارد شامل:

1. زخم های پوستی نکروتیک (مرده) و زخم های بافت نرم
  2. زخم های فشاری
  3. زخم های موضوعی وریدی
  4. زخم پای دیابتی
  5. زخم های ترمیم نشده آسیب ها و یا جراحی

روش درمان زخم با لارو

در این روش ابتدا تخم مگس ها از نظر کیفیت و بهداشتی بودن ارزیابی می شود. سپس به ازای هر سانتی متر زخم، 5 الی 10 عدد لارو بر روی زخم بیمار قرار داده می شود. پس از مکیدن عفونت زخم و بهبود زخم، لاروها زخم را ترک می کنند. برای زخم های بزرگ تر 50 الی 60 لارو استفاده می شود. زخم های کوچک حداکثر یک هفته و زخم های بزرگ، حداکثر تا 6 هفته به طور کامل درمان می شود. تعویض حداکثر سه روز یک بار لاروها ضروری است.

در کلینیک دیابت و درمان زخم ارمغان ، لارو درمانی کاملا اصولی و با رعایت پروتکل های بهداشتی انجام می شود که می تواند روش بسیار مناسبی برای درمان زخم پای شما دوست عزیز باشد. لطفا جهت رزرو نوبت با شماره های ما تماس بگیرید.