دیابت نوع 2 در کودکان

دیابت نوع 2 در کودکان

دیابت نوع 2 در کودکان

دیابت نوع 2 در کودکان یک بیماری مزمن است که برمتابولیسم (سوخت وساز)قند (گلوکز) در بدن کودک تأثیر می گذارد. در صورت عدم اقدام برای درمان ، این اختلال باعث تجمع قند در خون می شود ، که می تواند منجر به عواقب جدی در طولانی مدت شود.

دیابت نوع 2 بیشتر در بزرگسالان اتفاق می افتد. در حقیقت ، قبلاً به آن دیابت بزرگسالان گفته می شد. اما دیابت نوع 2 در کودکان در حال افزایش است و که البته  چاقی  به آن دامن می زند.

اقدامات زیادی وجود دارد که می توانید برای کنترل یا جلوگیری از دیابت نوع 2 در کودکان انجام دهید. کودک خود را به خوردن غذاهای سالم ، فعالیت بدنی فراوان و حفظ وزن مناسب تشویق کنید. اگر رژیم و ورزش برای کنترل دیابت نوع 2 در کودکان کافی نیست ، ممکن است به داروهای خوراکی یا درمان انسولین نیاز باشد.

علائم دیابت نوع 2 در کودکان

دیابت نوع 2 در کودکان ممکن است به تدریج ایجاد شود و علائم قابل توجهی مشاهده نشود. اما بعضی اوقات ، این اختلال در طی یک معاینه معمول تشخیص داده می شود.

کودکان ممکن است این موارد را نیز تجربه کنند:

  1. افزایش تشنگی و تکرر ادرار. تجمع قند اضافی در جریان خون کودک ،مایعات را از بافت ها بیرون می کشد. در نتیجه کودک ممکن است تشنه باشد – و بیش از حد معمول آب بنوشد و ادرار کند.
  2. خستگی. کمبود قند در سلولهای کودک شما ممکن است او را خسته کند.
  3. تاری دید. اگر قند خون کودک شما خیلی زیاد باشد ، ممکن است مایعات ازعدسی چشم کودک خارج شود و از شفافیت عدسی بکاهد.
  4. کاهش تمرکز: کودک شما ممکن است نتواند روی اشیا تمرکز داشته باشد.
  5. مناطق تیره پوست. قبل از ایجاد دیابت نوع 2 ، مناطق خاصی از پوست شروع به تیره شدن می کنند. این نواحی اغلب در اطراف گردن یا زیر بغل دیده می شود که به ان آکانتوزیس نیگریکنس گفته میشود
  6. کاهش وزن. بدون انرژی که قند تأمین می کند ، بافت های عضلانی و ذخیره چربی تحلیل روند. با این حال ، کاهش وزن در کودکان مبتلا به دیابت نوع 2 کمتر از کودکان مبتلا به دیابت نوع 1 است.

غربالگری دیابت برای کودکان دارای اضافه وزن یا چاقی که بلوغ در آن ها شروع شده است یا حداقل 10 سال سن دارند و حداقل یک عامل خطربرای دیابت نوع 2 دارند توصیه می شود.

از دیگر عوامل خطرساز می توان به :

  1. داشتن سابقه خانوادگی دیابت
  2. نژاد غیر سفید پوست
  3. داشتن علائم مقاومت به انسولین مانند لکه های پوستی تیره روی گردن یا زیر بغل

اشاره کرد.

عوامل خطر دیابت در کودکان

محققان به طور کامل نمی دانند که چرا برخی از کودکان به دیابت نوع 2 مبتلا می شوند و برخی دیگر حتی اگر عوامل خطر مشابهی را داشته باشند ، به این بیماری مبتلا نمی شوند. با این حال ، واضح است که عوامل خاصی خطر را افزایش می دهند ، از جمله:

  1. وزن. اضافه وزن یک عامل خطرناک برای دیابت نوع 2 در کودکان است. هرچه بافت چربی کودکان – به ویژه در اطراف شکم – بیشتر باشد ، سلول های بدن آنها در برابر انسولین مقاومت بیشتری می کنند.
  2. عدم فعالیت هرچه کودک شما کمتر فعال باشد خطر ابتلا به دیابت نوع 2 بیشتر می شود. فعالیت بدنی به کودک کمک می کند تا وزن خود را کنترل کند ، از گلوکز به عنوان انرژی استفاده می کند و به سلولهای کودک شما کمک می کند پاسخ به انسولین بهتری داشته باشد.
  3. سابقه خانوادگی. خطر ابتلا به دیابت نوع 2 در کودکان اگر پدر یا مادر یا خواهر یا برادر مبتلا به این بیماری داشته باشند ، افزایش می یابد.
  4. نژاد یا قومیت. اگرچه دلیل آن مشخص نیست ، در افراد با نژاد های خاص – از جمله سیاه پوستان ، اسپانیایی تبارها ، هندوها ، آمریکایی و آمریکایی آسیایی ها – احتمال ابتلا به دیابت نوع 2 بیشتر است.
  5. سن و جنس بسیاری از کودکان در اوایل نوجوانی به دیابت نوع 2 مبتلا می شوند. دختران نوجوان بیشتر از پسران نوجوان به دیابت نوع 2 مبتلا می شوند.
  6. وزن هنگام تولد و دیابت بارداری. وزن کم هنگام تولد و متولد شدن از مادری که در دوران بارداری به دیابت بارداری مبتلا بوده است ، هر دو با خطر بیشتری برای ابتلا به دیابت نوع 2 در ارتباط هستند.
  7. زایمان زودرس نوزادانی که زودتر از موعد به دنیا می آیند – قبل از هفته 39 تا 42 بارداری – بیشتر در معرض خطر دیابت نوع 2 هستند

عوارض دیابت در کودکان

دیابت نوع 2 می تواند تقریباً روی تمام اعضای اصلی بدن کودک شما تأثیر بگذارد ، از جمله رگ های خونی ، اعصاب ، چشم ها و کلیه ها. عوارض طولانی مدت دیابت نوع 2 طی سالها به تدریج ایجاد می شود. در نهایت ، عوارض دیابت ممکن است ناتوان کننده یا حتی خطرآفرین برای زندگی باشد.

عوارض دیابت نوع 2 شامل موارد زیر است:

  1. فشار خون بالا
  2. کلسترول بالا
  3. بیماری قلب و عروق خونی
  4. سکته
  5. بیماری کبد چرب غیرالکلی
  6. بیماری کلیوی
  7. نابینایی

قطع عضو

ثابت نگه داشتن سطح قند خون کودک در بیشتر مواقع می تواند به طور چشمگیری خطر ابتلا به این عوارض را کاهش دهد.

همچنین بخوانید: قطع عضو و دیابت

جلوگیری

انتخاب سبک زندگی سالم می تواند به جلوگیری از دیابت نوع 2 در کودکان کمک کند. اگر کودک شما از قبل دیابت نوع 2 دارد ، تغییر در سبک زندگی می تواند نیاز به دارو و خطر ابتلا به عوارض را کاهش دهد.

فرزند خود را به کارهای زیرتشویق کنید:

  1. غذاهای سالم بخورید. غذاهای کم چربی و کالری را به کودک خود پیشنهاد دهید. روی میوه ها ، سبزیجات و غلات کامل تمرکز کنید. برای جلوگیری از کسالت برای تنوع تلاش کنید.
  2. فعالیت بدنی بیشتری داشته باشید. کودک خود را به فعال شدن تشویق کنید. کودک خود را برای یک تیم ورزشی یا کلاس های رقص ثبت نام کنید یا به دنبال کارهای فعال برای انجام آنها با هم باشید.بهتر است آن را به یک امر خانوادگی تبدیل کنید. همان شیوه های زندگی که می تواند به جلوگیری از دیابت نوع 2 در کودکان کمک کند ، می تواند برای بزرگسالان نیز همین کار را انجام دهد. بهترین رژیم غذایی برای کودک دیابتی همچنین بهترین رژیم غذایی برای کل خانواده است.

 

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.