ایام عید و دیابت

ایام عید و دیابت

دیابت و باید و نبایدهای تغذیه ای در ایام نوروز:

دیابت در ایام عید و نوروز : با شروع فصل بهار اغلب افراد طبق سنت و آیین هایشان شروع به خرید انواع شیرینی ها،  شکلات ها و آجیل در انواع سنتی و مدرن با طعم ها و رنگهای مختلف و مارکهای متنوع می کنند در نتیجه ،گنجه های ما به انباری از تنقلات تبدیل می شود که مصرف آنها از چند روز مانده به عید شروع می شود و تا پایان سیزده بدر و معمولا تا یکی دو هفته بعد از آن ادامه می یابد ، و متاسفانه در این میان مصرف بی رویه تنقلات علاوه بر اینکه باعث افزایش وزن در عید می شود ،باعث بالا رفتن فشار خون به علت مصرف زیاد آجیل های شور و بالا رفتن قند خون به خا طر مصرف بی رویه شیرینی ها می شود.

چگونه دیابت خود را در ایام عید کنترل کنیم؟

توجه داشته باشید که افراط در مصرف شیرینی ها و آجیل ها و پس از آن صرف ناهار و شام مفصل می تواند موجب افزایش تری گلیسیرید خون نیز شود. تری گلیسیرید یکی از انواع چربی های نا مطلوب خون است. افزایش دراز مدت آن در خون موجب بالا رفتن سایر چربی های نا مطلوب و بروز اختلالات قلبی و عروقی می شود. بنابراین مهمترین تو صیه ای که می توان برای همه افراد داشت، این است که مراقب سلامتی خود باشند و در این ایام حساب خورد و خوراکشان را داشته باشند ،یعنی روزانه 3 عدد میوه، بیشتر، میل نکنند و روزی ⅓  لیوان از مغزها و آجیل های بی نمک استفاده کنند و مصرف شیرینی جات را تا جایی که ممکن است، محدود و شام را سبک میل کنند.

با توجه به این که در این ایام ،مصرف این تنقلات زیاد می شود، بیمارانی که دیابت دارند باید توجه کنند که استفاده بی رویه از این مواد می تواند خطراتی بسیار جدی برایشان به دنبال داشته باشد،که یکی از بدترین خطرات برای این افراد خطر نارسایی کلیه می باشد ،که در اثر افزایش مزمن قند خون در دیابتی ها رخ می دهد.اما اگر یک بیمار دیابتی برنامه ریزی غذایی مناسبی تحت نظر  کارشناس تغذیه داشته باشد و توصیه های مربوطه را رعایت کند به مشکلی بر خورد نمی کند.

توصیه به بیماران دیابتی در ایام نوروز:                                                        

  1. مسافرت وسفر، خود باعث تغییر در شیوه زندگی روزانه و احتمال اختلال در کنترل میزان قند خون می شود. البته برای افراد دیابتی که از آموزش لازم بر خوردار هستند محدودیتی وجود ندارد. ولی افرادی که از دیابت خود و نحوه کنترل آن شناخت کافی ندارند حتی الامکان از رفتن به سفرهایی که فاقد امکانات درمانی می باشد ، صرف نظر کنند.
  2. چون پذیرایی در دید و بازدیدها چندین بار در روز انجام می گیرد و در این نشست ها ، تنقلات و شیرینی های زیادی میل می شود، شایسته است انتخاب هایمان را به گونه ای مدیریت کنیم که  دریافت های غذایی مان همراه با کنترل و در محدوده هرم مناسب برنامه غذایی قرار داشته باشد و موجب بر هم خوردن تعادل قند خون نشود .
  3. برای غذا خوردن در رستوران ها از غذاهایی ماننده کوبیده که با گوشت چرخ شده طبخ و ارائه می شود خودداری نمایید. زیرا این کباب ها به دلیل بهره گرفتن از چربی حیوانی بیشتر و افزودنی های دیگر علاوه بر مشکلات بهداشتی که ممکن است داشته باشد قند خون فرد دیابتی را افزایش میدهند.بنابراین در این رستوران ها استفاده از گوشت سفید و ماهی تازه توصیه می شود.
  4. فراموش نکنید در این ایام کالری بیشتری دریافت می کنید. پس آب بیشتر مصرف کنید چون آب غلظت خون را پایین می آورد.
  5. از مصرف نوشابه های گاز دار پرهیز کنید چون به سرعت جذب می شوند و قند خون را سریع بالا می برند.
  6. برنجی را انتخاب کنید که همراه با سبزیجات و حبوبات بوده و کمتر چرب باشد. چون غذاهای چرب و سنگین قند خون را بیشتر افزایش می دهد .
  7. حتماً دستگاه گلوکومتر و انسولین خود را در میهمانی ها با خود همراه داشته باشید.

 نکات پایانی که برای همه افراد توصیه می شود :

  • آجیل ها باید  کاملاً جویده شوند تا از سوء هاضمه جلوگیری شود.
  • مصرف مایعات کمک به دفع بهتر مواد مصرف شده می کند.
  • میوه ها را حتماً باید 2 ساعت قبل و یا 2 ساعت بعد از غذا مصرف کنند
  • فاصله بین صرف غذا و خوابیدن 2 ساعت باشد .

به یاد داشته باشیم :

سلامتی بالاترین نعمت الهی است، پس با مصرف بیش از حد از نعمتهای دیگر این نعمت را به خطر نیندازیم .

 

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.