خارش پوست و دیابت

درمان خارش پوست افراد دیابتی یکی از مسائل مهم برای این افراد محسوب می‌شود. این مسئله می‌تواند بسیار آزار دهند باشد و محدودیت‌هایی را برای انجام کارهای روزانه بوجود بیاورد. به همین دلیل توصیه می‌شود تا این علائم جدی گرفته شوند و بر اساس تجویز پزشک، دیابت و خارش بدن تا حد ممکن کنترل شود.

در صورتی که سطح قند خون فرد برای یک دوره زمانی طولانی بیش از حد استاندارد باشد، خارش و سوزش پوست ظاهر می‌شود. در برخی موارد نیز این خارش می‌تواند ناشی از دیگر عوارض دیابت همچون آسیب‌های کلیوی یا عصبی باشد. عقب این خارش‌ها در ناحیه ساق پا و مچ است که منجر به شکایت افراد می‌شود. این علائم را می‌توان با استفاده از روش‌های مختلفی کاهش داد. بنابراین ما در این محتوا به بررسی دلایل خارش پوست افراد دیابتی و راهکارهای مختلف درمان آن خواهیم پرداخت.

دلایل دیابت و خارش بدن

خارش‌های موضعی ناشی از دیابت میتواند بر اثر دلایل مختلفی باشد. این سوزش‌ها گاها میتواند ناشی از فیبرهای آسیب دیده عصبی لایه بیرونی پوست باشد. این مسئله اغلب جز عوارض پلی نوروپاتی یا محیطی دیابت است. زمانی که سطح بالای گلوکز خون باعث آسیب واردن کردن به رشته‌های عصبی، به خصوص رشته‌های دست و پا شود پوست دچار خارش و سوزش می‌شود. همچنین وارد شدن مقدار زیادی سیتوکین در سیستم بدنی، منجر به خارش می‌شود.

همانطور که اشاره شد برخی عوارض دیابت همچون نارسایی کلیه یا بیماری‌های کبد باعث تجربه سوزش پوست میشود. اگر خارش‌ها به صورت مداوم و آزاردهنده زندگی فرد را تحت تاثیر قرار داد لازم است که حتما به پزشک متخصص مراجعه شود و مراقبت‌های پزشکی را دنبال کرد. برخی دیگر از دلایل دیابت و خارش بدن از جمله موارد زیر است:

• خشکی پوست در فصل زمستان
  • گردش خون ضعیف
  • برفک
  • درماتیت (اگزما)
  • آلرژی و حسایت
  • پسوریازیس
  • نفروپاتی دیابت
  • کهیر
  • نروپاتی دیابتی
  • محصولات پوستی و صابون‌های حاوی رنگ، عطر و اسانس شدید

همنین استفاده از برخی داروها همچون آنتی بیوتیک‌ها، مسکن‌های مخدر و داروهای ضد قارچ نیز میتوانند از عاملان حساسیت دارویی و خارش پوست افراد دیابتی باشند.

موارد مهم درمان خارش پوست افراد دیابتی

متاسفانه افراد مبتلا به دیابت زمینه بیشتری برای ابتلا به بیماری‌ها و عفونت‌های پوستی دارد. همچنین پروسه درمان خارش پوست افراد دیابتی نیز متفاوت است و از حساسیت بالاتری برخوردار است.

چرخه خراش و خارش را درنظر بگیرید

در زمان خارش پوست اولین توصیه به افراد عدم خاراندن محیط است. زیرا در این صورت شما در دام یک چرخه خواهید شد. زمانی که شما اقدام به خاراندن پوست میکنید با خراش دادن پوست باعث انشار بیشتر عفونت و عوامل حساسیت‌زا در پوست میشود. بنابراین در نهایت باعث آسیب رساندن به پوست، شکستن آن و تشدید التهابات خواهید شد.

در صورتی که پوست دچار خارش شدید میتواند به جاری خاراندن، محل را کمی فشار دهید تا احساس سوزش از بین برود.

افراد دچار دیابت پیشرفته ممکن است معمولا در پا یا دست‌ها احساس سوزن سوزن شدن کنند. در صورتی که مشکلات پوستی دیگر نیز در این بین همراه باشند، عوارضی همچون ضایعه پوستی یا لکه نیز بوجود خواهد آمد. این خارش باعث بوجود آمدن خارش در لباس‌ها می‌شود. این مسئله باعث ناراحتی و بیدار شدن‌های شبانه می‌شود به طوری که فرد احساس نیاز به خاراندن می‌کند. تنها نکته مهم آن است که دچار چرخه خارش و خراش نشوید.

روش‌های درمان خارش پوست افراد دیابتی

یکی از نکات مهم برای کاهش خارش‌ها، اجتناب از مواد شیمیایی همراه با عطر و اسانس است. بدین وسیله می‌توان از تحریک پوست جلوگیری کرد. همچنین برای کاهش علائم لازم است از ارتباط با آب داغ و حمام با آب بسیار گرم جلوگیری نمایید. برای بهبود خشکی پوست در فصل زمستان می‌توانید از یک کرم مرطوب کننده، روغن مرطوب کننده یا آبرسان بدون اسانس و با نام “کم حساسیت” یا “ملایم” استفاده نمایید.

بهتر است افراد دیابتی برای شستشوی پوستشان به جای استفاده از صابون‌های PH قلیایی که موجب خشکی پوست میشوند، از صابون‌های مایع، شامپوی بدن یا محصولاتی با PH خنثی و دارای اسید لاکتیک استفاده کنند.

از عوامل موثر در درمان خارش پوست افراد دیابتی، مدیریت بیماری آنها است. با کنترل و مدیریت سطح قندخون افراد کمک بسزایی برای جلوگیری از پیشرفت بیماری و بروز علائم بیشتر می‌کنند. همچنین استفاده از لوسیون و کرم‌ها بعد از حمام و در صورتی پوست مرطوب است میتواند باعث ایجاد قارچ شود. بنابراین باید از زدن کردم در این زمان بین انگشتان پا اجتناب کرد.

رعایت برنامه رژیم غذایی بیماران انسولینی یکی از تاثیرگذارترین موارد برای کنترل قند خون است. خوردن غذاهای سالم و داشتن برنامه غذایی مناسب با شرایط بدنی یکی از مهم‌ترین موارد در کاهش علائم پوستی است.

مراحل درمان خارش و عوارض پوستی دیابت

• تجویز داروهای بهبود سوخت و ساز بدن و کنترل چربی و کربوهیدرات‌ها توسط پزشک
  • بررسی بخش‌های آسیب دیده پوست و ریشه یابی مشکلات. در این مرحله از پماد‌ها، کرم‌های درمانی و ژل‌های مخصوص در جهت بهبود عوارض پوستی استفاده میشود.
  • اگر خارش بر اساس حساسیت دارویی باشد، داروهای جدیدی جایگزین میشود. اما اگر خارش در اثر قند خون بالا باشد، مسیر درمانی مناسبی برای کنترل آن انتخاب میشود.

سایر موارد مهم در زمینه دیابت و خارش بدن

از دیگر موارد مهم در زمینه مراقبت‌های پوستی بیماران دیابتی از جمله موارد زیر میباشد.

• به طور روزانه آب کافی بنوشید و پوست را هیدراته نگه دارید
  • هر روز پوست را به دنبال علائم زخم، عفونت و خشکی بررسی کنید
  • پوست را به آرامی با حوله پس از حمام خشک کنید
  • مطمئن شوید که فضای بین انگشتان پا و دست زخم نشوند
  • قبل از خواب از کرم‌های نرم کننده حاوی ۱۰ تا ۲۵ درصد اوره برای پاشنه پای خشک شده یا ترک خورده استفاده نمایید.
  • بریدگی و زخم‌ها را هرچه زودتر درمان کنید و مانع عفونت آنها شوید.
  • در صورت لزوم میتوانید برای جلوگیری از خشکی هوای خانه از بخور استفاد کنید.
  • مراقبت از پوست در برابر تابش آفتاب

چه زمان باید به پزشک مراجعه کرد؟

هر فرد مبتلا به دیابت در ابتدا با ظاهر شدن علائم خارش سعی در درمان خانگی آن دارد. در صورتی که پس از ۲ هفته همچنان بهبودی حاصل نشد؛ لازم است با پزشک در این مورد صحبت کنید و از کمک‌های تخصصی استفاده نمایید. در این راستا پزشکان با ریشه‌یابی دقیق مشکلات به تجویز دارو و ارائه دستورات پزشکی می‌پردازند. با ارزیابی دقیق پوست میتوان با اطمینان بیشتر به این نتیجه رسید که چه داروهایی به بهتر شدن پوست کمک می‌کنند.

۷ علائم پوستی که افراد دیابتی باید جدی بگیرند

این علائم پوستی از مهم‌ترین نشانه‌های پوستی هستند که علاوه‌ بر درمان خارش پوست افراد دیابتی باید درنظر گرفته شود. شناخت این نشانه‌ها به شما کمک میکند تا قبل از وخامت وضعیت پوستی به بهبود و درمان آن بپردازید و به پزشک مراجعه کنید.

• تاول
  • تیره شدگی قسمت‌هایی از پوست به صورت مخملی
  • سفت و ضخیم شدن قسمت‌هایی از پوست
  • لکه‌ها ساق پا
  • عفونت‌های پوستی
  • زخم‌ها
  • بوجود آمدن لکه‌های زرد یا قهوه‌ای روی پوست

چرا افراد دیابتی مستعد عوارض پوستی هستند؟

درمان خارش پوست افراد دیابتی همیشه یکی از دغدغه‌های این افراد بشمار می‌آید و گاها بسیار آزاردهنده است. قسمت‌هایی همچون پا، آرنج، قسمت‌های کناری ران، دست‌ها و حتی کف سر نیز میتواند درگیر این خارش شود. ترک خوردن پوست و انتقال میکروب و عوامل شیمیایی حساسیت زا در اثر خاراندن این مشکل را دوچندان میکند و باعث آسیب به سایر بخش‌ها نیز میشود. بنابراین افراد دیابتی باید بیش از همه به سلامت پوست خود اهمیت دهند.

نتیجه گیری

در نهایت توصیه میشود که تمامی علائم و مشخصات دیابت را جدی بگیرید و در جهت رفع و ریشه‌یابی آنها تلاش کنید. در این محتوا سعی کردیم با بررسی درمان خارش پوست افراد دیابتی به این افراد برای شناخت بهتر و بیشتر این مشکل و نشانه‌های آن کمک کنیم.

امیدوارم از این مقاله استفاده برده باشید. لطفا نظرات و تجربیاتتان را درباره دیابت و خارش بدن با ما به اشتراک بگذارید. پیشنهاد میکنم از بخش تجهیزات پزشکی و کنترل دیابت سایت ما بازدید نمایید و سایر محتواها را از بخش مقالات و تازه‌های پزشکی پیگیری نمایید.

لیست منابع: