رابطه چاقی و ابتلا به بیماری دیابت

رابطه چاقی و ابتلا به بیماری دیابت: عدم تحرک و چاقی علاوه بر این که مستعد کننده بدن برای ابتلا به دیابت و فشار خون بالا است، می تواند بر عملکرد سایر اعضای بدن مانند چشم، سیستم گوارش، قلب و مفاصل تاثیر بگذارد. کودکان چاق بیشتر در معرض ابتلا به بیماری ها در سنین بالاتر هستند. در دنیای امروز تعداد کودکان چاق در جهان روبه افزایش است و والدین باید از همان دوران کودکی به این مسئله توجه ویژه داشته باشند. نقش محیط و تغییر شیوه زندگی به زندگی شهرنشینی نسبت به گذشته در بروز و افزایش این بیماری بسیار تاثیرگذار است. پرهیز از پرخوری، مصرف غذاهای آماده (فست فودها)، نوشابه ها، غذاهای چرب و افزایش تحرک می تواند به پیشگیری از بیماری دیابت کمک کند.

رابطه چاقی و ابتلا به بیماری دیابت
رابطه چاقی و ابتلا به بیماری دیابت

رابطه چاقی و ابتلا به بیماری دیابت

بهترین روش برای کاهش وزن، کم کردن تدریجی مواد غذایی مصرفی بدون حذف هیچ ماده غذایی و افزایش تدریجی فعالیت های بدنی سبک و آرام است.افراد دارای اضافه وزن به جای گرفتن رژیم های غذایی سخت که گاهی برای آنها مشکلات روانی و جسمانی مانند ضعف های عمومی و اختلالات گوارشی ایجاد می کند، بهتر است میزان مواد غذایی را که روزانه مصرف می کنند، به تدریج کاهش دهند.

همچنین در کنار کاهش تدریجی و آرام میزان مواد غذایی مصرفی روزانه، باید فعالیت های بدنی را که بهترین آنها پیاده روی سبک و آرام است، افزایش یابد؛ این فعالیت ها نیز باید به گونه ای باشد که فرد هنگام راه رفتن بتواند اکسیژن مورد نیاز بدن را دریافت و بریده بریده حرف نزند.به طور کلی کاهش وزن هرچه آرام تر صورت بگیرد و از منابع غذایی مناسب استفاده شود خیلی بهتر از رژیم های معمول است که با یک کاهش سریع وزن و بازگشت آن همراه است و می تواند خطرات عمده ای را ایجاد کند.افزایش فعالیت های بدنی و کاهش مصرف مواد غذایی نسبت به گذشته می تواند بهترین راه برای کاهش وزن باشد.

ابتلا به دیابت و فشار خون بالا در اثر پرخوری و اضافه وزن در دراز مدت

وقتی فردی پرخوری می کند بدن او نیاز بیشتری به انسولین پیدا می کند به این صورت که با افزایش مقدار قند خون فشار بیشتری روی پانکراس می آید و پانکراس انسولین بیشتری ترشح می کند. انسولین بیشتر که در جریان خون وارد می شود پس از مدتی گیرنده های انسولین سلول ها را ناکارآمد می کند و این گیرنده ها به تدریج اثر خود را از دست می دهند؛ در نتیجه فشار بیشتری بر روی پانکراس وارد می شود و رفته رفته پانکراس توان تولید انسولین را از دست می کند.

پرخوری همچنین پرفشاری خون را نیز به همراه دارد. افزایش انسولین می تواند بر روی کلیه ها تاثیر بگذارد؛ کلیه ها در تنظیم مایعات بدن نقش دارند. وقتی انسولین بالا باشد، جذب نمک و آب افزایش می یابد و در نتیجه افزایش آب میان بافتی، فشارخون حجمی نیز بالا می رود و فرد دچار بیماری فشارخون بالا می شود.

شما عزیزان می توانید با پزشک متخصص دیابت در زمینه رژیم غذایی متناسب مشورت کنید تا از ابتلا شدن به این بیماری پرهیز و اجتناب کنید. وزن پایین و متناسب بدن یکی از فاکتورهای پیشگیری دیابت است. همچنین در افرادی که دارای بیماری دیابت هستند تغذیه بیمار دیابتی باید به درستی رعایت شود.

نویسنده: فرزانه انصاری
کارشناس تغذیه و رژیم درمانی

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.