هیپوگلیسمی یا افت قند خون در دیابت

هیپوگلیسمی یا افت قند خون در دیابت: یکی از عوارض حاد و شایع بیماری دیابت افت ناگهانی قند خون به میزان کمتر از 70 میلی گرم بر دسی لیتر یا کاهش بیش از 200 میلی گرم بر دسی لیتر از قند خون اولیه فرد مثلا کاهش قند از 400 به 200 می باشد . زمان های افت قند خون معمولا پیش از نهار و در طول شب می باشد .

این عارضه می تواند به علت خطا در مصرف داروها ، افزایش مصرف انسولین یا داروها ،عدم تنظیم زمان تزریق انسولین با دریافت غذا ، حذف یا مصرف ناکافی غذا یا تاخیر در یک وعده غذایی یا میان وعده ، افزایش ورزش یا فعالیت بدنی برنامه ریزی نشده ، افزایش شدت یا مدت زمان ورزش ، استرس ، اختلالات دستگاه گوارش ، بیماری های کلیوی و دریافت الکل بدون غذا باشد . مهمترین دلیل افت قند خون می تواند زمان طولانی ناشتایی که یا بخاطر تاخیر در صرف وعده های غذایی و یا عدم مصرف میان وعده باشد .

هیپوگلیسمی یا افت قند خون در دیابت

تکرار زیاد علایم هیپوگلیسمی موجب از بین رفتن علایم هشدار دهنده می شود و ممکن است به سیستم عصبی آسیب بزند .

افت قند به سه دسته خفیف ، متوسط و شدید طبقه بندی می شود که درمان های هر کدام فرق دارد .

علایم آن می تواند حالات لرز، سرگیجه ، تعرق ، احساس گرسنگی شدید ، سردرد ، تپش قلب ، رنگ پریدگی ، تغییر ناگهانی خلق و خوی فرد دیابتی ، از دست دادن تعادل ، تلو تلو خوردن ،عدم تمرکز و احساس سردرگمی و آشفتگی باشد. گاهی حتی به صورت حالت گزگز شدن در دهان خود را نشان می دهد و این حالات در فردی با فرد دیگر متفاوت است .

افت قند خون در دیابت
افت قند خون در دیابت

مهمترین درمان برای افت قند خون ، دریافت سریع 15 گرم کربوهیدرات ساده است که در منابع غذایی زیر وجود دارد:

3 بسته گلوکز یا 3 عدد قرص دکستروزول

نصف لیوان آب میوه

1 قاشق غذاخوری عسل یا شکر

6 عدد بیسکویت خشک نمکی

چنانچه پس از 5 دقیقه قند خون بیمار کمتر از 70 میلی گرم بر دسی لیتر بود باید دوباره 15 گرم کربوهیدرات ساده به بیمار داده شود و اگر بیش از سه بار مصرف قند ، علائم فرد بهبود نیافت سریعا با اورژانس تماس بگیرید .

اگر علایم به طور همیشگی و در یک زمان رخ دهد باید رژیم غذایی و دوز انسولین توسط پزشک و مشاور تغذیه بازبینی شود. به منظور پیشگیری از افت قند خون دریافت رژیم غذایی تنظیم شده با رعایت فاصله گذاری بین وعده ها و مصرف میان وعده های متعدد زیر نظر مشاور تغذیه توصیه می شود .

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.