مدیریت استرس ناشی از ویروس کرونا

مدیریت استرس ناشی از ویروس کرونا: بیماری کرونا بیماری ناشناخته‌ای است که در هیچ جای دنیا راهی برای کنترل و درمان آن پیدا نشده است و این باعث می‌شود که نوعی ترس بین مردم در سراسر دنیا ایجاد شود. هرکس به طریقی استرس را احساس می‌کند و به طرق مختلف به آن واکنش نشان می‌دهد. این که چقدر استرس را تجربه می‌کنید و چگونه به آن واکنش نشان می‌دهید، می‌تواند منجر به طیف گسترده‌ای از مشکلات سلامتی شود به همین دلیل آنچه در موقع استرس انجام داده می‌شود بسیار مهم است.

پیامدهای روانی و مدیریت استرس ناشی از ویروس کرونا

اگر با افراد درباره‌ی بیماری کرونا صحبت شود پاسخ ها و رفتارهای متفاوتی شنیده  و دیده خواهد شد، برخی از آن‌ها در حال سفارش دادن ماسک صورت ، الکل و… می‌باشند، برخی دیگر فکر می‌کنند به جاهای دیگر بروند و … استرس و اضطراب ناشی از این بیماری زندگی عده‌ای را مختل کرده و خواب و خوراک را از آنها گرفته است، در حال حاضر بیشتر نگرانی ها در مورد مشکلات جسمی ناشی از بیماری کرونا می باشد و تبعات روانی آن کمتر مورد توجه قرار گرفته است در حالی که اختلالات روانی مرتبط با کرونا بسیار جدی و در درازمدت حائز اهمیت است .

تمام موجودات زنده می‌توانند استرس‌های کوتاه مدت را تحمل کنند. بنابراین به خاطر داشته باشید داشتن میزانی از استرس و اضطراب در شرایط موجود طبیعی است، ولی در صورتی که استرس افزایش یابد و نتوانید آن را متوقف یا کنترل کنید، حالا مستعد بیماری هستید چون هیچ موجود زنده‌ای نمی‌تواند در این حالت اضطراری مدت زیادی دوام بیاورد. همین اضطراب ناشی از این بیماری می تواند منجر به بروز یک سری از رفتارهای وسواس گونه شود خصوصا در افرادی که زمینه بیماری وسواس را دارند و افرادی که سابقه بیماریهای وسواسی دارند، وسواس‌شان تشدید شود، به طوری که این موضوع فعالیت‌های دیگر آنان را نیز تحت‌الشعاع قرار داده است.

ترس و استرس بیش از حد باعث حساسیت بیش از حد افراد می‌شود به صورتی که بسیاری از افراد علائم بدنی خود را به صورت نادرست تفسیر می‌کنند و احساس می‌کنند به بیماری مبتلا شده اند بنابراین به بیمارستان‌ها و مراکز درمانی می‌روند. رفتن به مراکز درمانی در صورتی که علائم بیماری را نداشته باشید باعث افزایش فشار بر سیستم درمانی خواهد شد و به علت احتمال وجود عفونت های بیشتر در این اماکن ممکن است حتی احتمال ابتلا به بیماری بیشتر شود.البته مهم است که بدانیم انجام اقدامات بهداشتی مانند ضدعفونی، استفاده از ماسک و دستکش و… جزء رفتارهای وسواسی به حساب نمی آیند.

اما مثلا یک فرد وسواسی وقتی دائم در خانه است و بیرون نمی رود و با فواصل زمانی خیلی کم دائم دستش را ضدعفونی می کند یا دائم دستکش و ماسک استفاده می کند و حتی دقیقه به دقیقه این وسایل را تعویض می کند این موارد دیگر جزء اقدامات پیشگیرانه نیست و بیشتر بیانگر اختلا رفتاری وسواسی است .

راهبردهایی روانشناختی برای مدیریت اضطراب و استرس ناشی از ویروس کرونا

کسب آگاهی

اولین و مفیدترین کاری که در حال حاضر نقش مهمی در کنترل شیوع بیماری و مدیریت ترس و عدم اطمینان دارد، پیدا کردن منابع موثقی از اطلاعات دقیق و دنبال کردن آنها است. چرا که این امر باعث می شود تا از شایعات دور بوده و تصویر شفافی از وضع موجود ارائه می دهد و همچنین باعث می‌شود در دام افراد سودجویی که از فرصت پیش آمده برای فروش اجناس موردنیاز با قیمت های نجومی استفاده می کنند، نیفتیم.

آموزش برای کاهش شیوع بیماری

با استفاده از اطلاعات صحیح کسب شده درباره این ویروس و نحوه شیوع و انتقال آن و راه های پیشگیری ، قادر خواهیم بود ریسک ابتلا را به حداقل برسانیم.

مدیریت بحران

در مرحله  بعد کاری که می توانیم انجام دهیم یک مدیریت ساده است، اینکه بدانیم در شرایط پیش آمده چه کارهایی برای بهبود اوضاع می توانیم انجام دهیم که شامل موارد زیر می باشد

  1. رعایت پیام های بهداشتی
  2. محافظت از خود در برابر فشارهای روانی ناشی از این بیماری
  3. انجام یوگا و آرام سازی ذهنی برای حفظ آرامش
  4. نداشتن کنجکاوی افراطی برای دنبال کردن اخبار منفی درباره این بیماری
  5. همچنین حمایت از افرادی که نگرانی بیشتری در این مورد دارند و آسیب پذیرترند
عوارض استرس ناشی از ویروس کرونا بر سلامتی
عوارض استرس ناشی از ویروس کرونا بر سلامتی

◄تمایز قائل شدن  بین شایعات و حقایق

احتمالا در فضای مجازی مطالبی درباره روش‌های پیشگیری از این ویروس خوانده اید، اما در فضای مجازی شایعات نگران کننده‌ای نیز درباره این بیماری وجود دارد که ممکن است شما را بیش از پیش نگران کند.سعی کنید گزارشات و اخبار مرتبط با ویروس کرونا مانند میزان شیوع، مرگ و میر و اقدامات پیشگیرانه را از سایت‌های معتبر،پزشکان و افراد متخصص کسب کنید و به شایعات فضای مجازی اهمیت ندهید.

◄داشتن دیدگاه مثبت

باید بدانید کرونا ویروسِ جدید با اینکه شیوع زیادی دارد، اما همه مبتلایان به این ویروس از بین نمی‌روند بلکه بسیاری از آنان بهبود می‌یابند .پس سعی کنید در حد امکان، انجام مراقبت های بهداشتی و رعایت نکات ایمنی را جدی بگیرید و بیش از حد نگران نباشید و کل ظرفیت مغز و افکارتان را با این موضوع درگیر نکنید و حتی در این شرایط نگرش مثبت اندیشی خود را حفظ کنید.

◄کنترل احساسات اضطرابی

کنترل احساسات با شناخت و آگاهی از آنان صورت می‌پذیرد. سعی کنید با شناخت بیماری و کسب آگاهی بیشتر احساسات اضطرابی و نگرانی و ترس خود را کنترل کنید. مهارت‌هایی که در زمان مشکلاتِ پیش از این در زندگی، به شما کمک کرده اند را به یاد آورید و از آن‌ها  در جهت کنترل احساسات خود در این دوره بحرانیِ شیوع بیماری استفاده کنید.

◄انتخاب شیوه زندگی سالم

پیگیر سلامت جسمی خود باشید و خواب کافی و فعالیت بدنی داشته و طور منظم وعده غذایی مقوی مصرف نمایید. همچنین برای کنار آمدن با احساسات خود از مصرف سیگار، الکل و دیگر مواد مخدر خودداری کنید.

برقراری ارتباط 

احساس ناراحتی و اضطراب، سردرگمی، ترس و عصبانیت در هنگام بحران عادی است اما تنهایی می تواند استرس شما را بیشتر ‌کند بنابراین با دوستانی که اعتماد به نفس شما را بالا می‌برند، در ارتباط باشید، اما اصول پیشگیرانه را رعایت کنید. مثلا می‌توانید از طریق ایمیل، تلفن ، فضای مجازی  با اعضای دیگر خانواده و دوستان خود ارتباط برقرار کنید.

ترس از کرونا تا چه اندازه مفید است

ترس از کرونا ویروس تا اندازه‌ای مفید است که سبب شود ما محتاطانه عمل کنیم و دستورات پیشگیری از ابتلا به این ویروس را به درستی انجام دهیم. برخی از افراد این بیماری را جدی نمی‌گیرند و روش‌های پیشگیرانه را رعایت نمی کنند و متاسفانه این افراد باعث گسترش این بیماری خواهند شد، زیرا با رعایت نکردن و ابتلای خود به بیماری دیگران را نیز مبتلا می‌کنند چرا که ممکن است ناقل بیماری باشند، اما علائمی نداشته باشند. پس بهترین راه این است که همگان اصول پیشگیرانه فردی و اجتماعی را به درستی رعایت کنند.

در راستای رسیدن به این اهداف، کلینیک ترک اعتیاد ارمغان تا حد امکان اصول پیشگیرانه مانند ضدعفونی کلیه سطوح مانند زمین ، درب ها و…ترغیب بیماران برای رعایت فاصله اجتماعی،تا حد امکان برنامه ریزی برای وقت دهی با رعایت فواصل زمانی  و ارائه دارو به بیماران برای جلوگیری از تجمع مراجعین را خیلی جدی رعایت می کند. امید است که با ارتقاء سطح آگاهی نسبت به شناخت بیماری ،تعدیل احساسات منفی، رعایت اصول پیشگیرانه و… با رعایت همگانی از ابتلا به این بیماری مصون بمانیم.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.