زخم مزمن

زخم مزمن چیست؟

زخم مزمن به زخمی گفته می شود که در طی مراحل بهبودی، که به طور منظم و به موقع انجام شده، هیچ پیشرفتی در درمان آن حاصل نشود. این زخم در طی 30 روز درمان، پیشرفت قابل توجهی در بهبودی ندارد.

عوامل موثر در ایجاد زخم مزمن ممکن است شامل موارد زیر باشد:

• فشار، تروما یا جراحات شدید
  • افزایش بار باکتریایی
  • پروتئازهای بیش از حد
  • درمان نامناسب

علائم و نشانه های زخم مزمن

یکی از نشانه های مهم زخم مزمن، عدم پیشرفت بهبود زخم است. اغلب اطراف این زخم ملتهب بوده و این التهاب می تواند بر درمان، تاثیر منفی داشته باشد.

انواع زخم مزمن

زخم مزمن ممکن است شامل موارد زیر باشد:

• زخم وریدی ( زخم عروقی )
  • زخم دیابت
  • زخم فشاری ( زخم بستر )

این سه نوع زخم، شایع ترین نوع زخم مزمن محسوب می شوند.

زخم وریدی ( زخم عروقی )

این نوع از زخم عمدتا در پای بیماران سالمند رخ می دهد و ناشی از مشکلات گردش خون ( جریان خون ناکافی ) می باشد.

همچنین بخوانید: زخم های عروقی

زخم دیابت

زخم دیابتی در ابتدا به عنوان یک خراش کوچک و یا کبودی ایجاد می شود. افراد مبتلا به دیابت به علت آسیب های عصبی و حساسیت محدود، به موقع متوجه وجود زخم نمی شوند. در پی ضعیف بودن سیستم ایمنی بدن ، مویرگ های آسیب دیده منجر به ایجاد زخم، و وخیم شدن زخم می شوند و زخم در معرض ابتلا به عفونت قرار می گیرد.

زخم فشاری ( زخم بستر )

زخم فشاری یا زخم بستر در درجه اول بیمارانی که بستری شده اند و یا از تحرک محدود رنج میبرند را تهدید می کند. فشار مداوم بر روی قسمتی از بافت بدن سبب ایجاد فشار بر روی مویرگ ها شده و جریان خون را تحت تاثیر قرار می دهد. مناطقی که بیشرین خطر را برای زخم بستر دارند عبارتند از: تیغه شانه ( استخوان کتف )، باسن و کمر، پاشنه پا.

تشخیص صحیح علت توسط متخصص زخم، و همچنین عوامل داخلی و سیستمیک که ممکن است در درمان ضغیف زخم، نقش داشته باشند، برای درمان موفقیت آمیز زخم ضروری است.

عوامل خطر

عوامل متعددی وجود دارد که می تواند خطر ابتلا به زخم مزمن را افزایش دهد، زنان باردار، افراد مبتلا به دیابت یا نارسایی عروقی و همچنین افراد مسن، نسبت به افراد دیگر بیشتر در معرض خطر ابتلا به زخم مزمن هستند.

درمان زخم مزمن

همانطور که گفته شد روش درمان زخم مزمن بر اساس نوع و دلیل زخم، متفاوت است. ابتدا دلیل اصلی ایجاد زخم قبل از اینکه مراحل درمان شروع شود، باید مورد توجه قرار گیرد. افراد مبتلا به دیابت باید تغذیه و سلامت عروق خود را بهبود بخشند. هم در زخم دیابتی و هم زخم بستر، نیاز به تخلیه و پاکسازی زخم هست. انجمن متخصصین درمان زخم، از واژه مخفف TIME برای به یاد آوردن عواملی که به بهبود زخم مزمن کمک می کند استفاده می کنند:

• T: Tissue بافت
  • I: Inflammation or infection التهاب یا عفونت