رژیم غذایی دیابتی برای شاغلین

رژیم غذایی دیابتی برای شاغلین:

1.توجه به سه وعده غذایی در روز،توصیه می شود پیش از رفتن به سر کار حتما یک صبحانه سبک مثل نان و پنیر و گردو میل کنید،یک میان وعده سبک شامل یک سیب متوسط ویا یک لقمه کوچک همراه داشته باشید،فقط یک وعده اصلی سر کار میل کنید و از خوردن ذره ذره بیسکویت و کاکائو پرهیز کنید.

2.ساعات غذایی منظمی متناسب با شرایط کاری خود در نظر بگیرید،حتی اگر با ساعات معمول غذا خوردن تفاوت داشته باشد.غذا خوردن در ساعت و زمان مشخص بهترین روش پیشگیری از افزایش وزن و تنظیم متابولیسم می باشد.یا اگر تحت هیچ شرایطی امکان جدا کردن زمان برای صرف غذا ندارید حتما تحت نظر مشاوره تغذیه غذای مصرفی را تبدیل به واحدهای دیگر کربوهیدرات و پروتئین کنید.

3.پرهیزاز حذف یک وعده غذایی:

این بی نظمی های غذایی سبب بی نظمی های بدن میشود و تمایل به غذا در وعده دیگر می شود و همچنین کالری های اضافی به شکل توده چربی در بدن تجمع می کند و قند خون هم از حالت نرمال خارج می شود.

4.توجه ویژه به صبحانه:

صبحانه متابولیسم بدن را فعال میکند و از گرسنگی شدید هنگام ناهار جلوگیری می کند.

5.توجه به ترکیب مواد غذایی مختلف:

وعده های غذایی نسبتا سبک و شامل، کربوهیدرات، پروتئین، سبزی ها و لبنیات باشد.

6.انتخاب مواد غذایی متناسب با نوع فعالیت :

برای مشاغلی که نیاز به دقت و توجه زیاد دارد،نوع میان وعده ها و غذای اصلی باید طوری انتخاب شود که ویتامین ها و فیبرها برای بدن تامین شود ،میان وعده ها مثل انواع میوه ها  و غذای اصلی مثلا در گروه کربو هیدراتها:نان سنگگ،برنج  و گروه پروتئین هم از پروتئین حیوانی که سر شار از پروتئین با ارزش بیولوژیک بالا مباشد.

7.کاهش مصرف چای و قهوه، مصرف بالای این دو به علت افزایش ماده محرکه کافئین در بدن باعث بی نظمی ساعت بیولوژیک، و مصرف بیشتر شکلات و شیرینی همراه آن می شود.

8.مصرف آب و دمنوشهای گیاهی:

افراد شاغل غالبا خوردن آب را فراموش می کنند  و این می تواند هم در متابولیسم بدنشان عملکرد بدی داشته باشد و هم در عملکرد کار کلیه برایشان خطر ناک باشد.

9.مصرف سبزیجات در هر وعده غذای اصلی:

افراد شاغل به علت سرو غذای خود در محیط کار عموما از مصرف سبزیجات محروم می مانند،در صورتی که این افراد خیلی راحت می توانند یک عدد گوجه و خیار، یا سبزی خوردن  را به همراه خود داشته باشند و هنگام سرو ناهار از آنها استفاده کنند.و اگر هم فرصت خوردن ناهار ندارند سبزی را همراه نان و پروتئین مصرفی مثل تن ماهی یا تکه ای مرغ به شکل ساندویچ همراه خود در سر کار داشته باشد.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.