روز جهانی دیابت

23 آبان  روز جهانی دیابت است؛ با توجه به افزایش روزافزون مبتلایان به این بیماری، این روز با هدف افزایش آگاهی در رابطه با این بیماری، علل و عوارض آن نامگذاری شده است.

در متن پیش رو قصد داریم شما را با علل نامگذاری این روز و نماد بیماری دیابت آشنا کنیم.

آنچه در این مقاله خواهید خواند:

  • روز جهانی دیابت چه روزی است؟
  • شعار روز جهانی دیابت در سال 1400
  • شیوع بیماری دیابت چقدر است؟

روز جهانی دیابت چه روزی است؟

در سال 1991 فدراسیون جهانی دیابت(IDF) و سازمان بهداشت جهانی(WHO) تاریخ 14 نوامبر را به عنوان روز جهانی دیابت معرفی کردند؛ این روز مصادف است با تاریخ تولد «فردریک بانتینگ»؛ کسی که همراه با «چارلز بست» انسولین را کشف کرد.

باتوجه به افزایش روزافزون مبتلایان به این بیماری، این روز با هدف آشنایی و اطلاع‌رسانی عموم مردم درباره دیابت، عوارض و درمان آن نام‌گذاری شده است. دیابت درمان‌ نشده می‌تواند عوارضی جدی از قبیل کوری ناگهانی، نارسایی کلیوی، سکته مغزی و قطع پا به دنبال داشته باشد؛ به همین جهت می‌تواند باعث ایجاد هزینه‌های طولانی‌مدت پزشکی و غیرپزشکی برای بیماران، خانواده‌ی آن‌ها، مراقبین و نظام سلامت شود.

این روز بزرگ‌ترین کارزار آگاهی‌دهی در جهان است. این کارزار هرساله توجهاتی را به خود جلب می‌کند که برای مبتلایان به دیابت اهمیت زیادی دارد؛ و تلاش می‌کند تا دیابت را کاملا در کانون توجهات عمومی و سیاسی قرار دهد.

شعار روز جهانی دیابت در سال 1400

شعار این روز در سال 1400 «دسترسی به مراقبت‌های دیابت» می‌باشد:

«میلیون‌ها نفر در سراسر دنیا به امکانات مراقبتی دیابت دسترسی ندارند.

بیماران مبتلا به دیابت نیازمند مراقبت‌های مداوم برای مدیریت دیابت و پیشگیری از عوارض آن هستند.

ما دیگر نمی‌توانیم منتظر بمانیم تا:

  • داروها، امکانات، حمایت و مراقبت‌های موردنیاز برای درمان دیابت برای مردم سراسر جهان فراهم شود؛
  • دولت‌ها سرمایه‌گذاری در مراقبت و پیشگیری از دیابت را افزایش دهند.

«این روز می‌تواند فرصتی استثنایی برای ایجاد تغییرات برای بیش از 460 میلیون نفر از مبتلایان به دیابت و میلیون‌ها نفر از افراد درمعرض خطر ایجاد کند.»

كارزار روز جهاني ديابت(WDD) با اهداف زیر شکل گرفته است:

  • ايجاد صحنه‌ اي براي ارتقا تلاش هاي فدراسیون بین‌المللی دیابت(IDF) در سال
  • یک محرک جهانی با هدف ارتقا اهمیت اقدامات هماهنگ و منسجم برای مقابله با دیابت، به عنوان یک مسئله مهم سلامتی در جهان

اين كارزار با لوگویی از يك دايره آبي از سال ٢٠٠٧ شناخته مي‌شود. دايره آبي نمادي جهاني براي آگاهي درباره ديابت است. اين نماد، نشانه‌ي يكپارچگي جامعه جهاني دیابت در واكنش به اپيدمي ديابت مي‌باشد.

این کارزار در سال 2020 صدمین سال کشف انسولین را جشن خواهد گرفت و تلاش برای آگاهی بخشی درباره دیابت و دسترسی همه به نیازهای مراقبتی دیابت را ادامه خواهد داد.

شیوع بیماری دیابت چقدر است؟

به استناد سازمان بهداشت جهانی (WHO) در حال حاضر حدود بیش از 420 نفر از بالغین سراسر جهان مبتلا به دیابت هستند؛ تخمین زده می‌شود که تا پایان سال 2030 این عدد به 578 و تا سال 2045 به 700 میلیون نفر برسد.

با تغییر سبک زندگی شمار مبتلایان به بیماری دیابت روز به روز در حال افزایش است. با توجه به عوارض بلندمدتی که دیابت می‌تواند برای فرد مبتلا، خانواده‌ها و تیم درمانی ایجاد کند. شناخت و اطلاع‌رسانی درباره این بیماری مزمن اهمیت زیادی پیدا می‌کند.

روز جهانی دیابت در سالهای 2021 تا 2023 با هدف به امید دسترسی همه مبتلایان به خدمات مراقبتی دیابت در سراسر جهان برگزار می‌شود.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.