دیابت در نامزدی

دیابت در نامزدی

 دیابت و نامزدی

ابتلا به دیابت ممکن است باعث استرس در زمان نامزدی شود. خوشبختانه می توان با آماده سازی استرس های آن را کاهش داد.

1-هر زمان آماده اید به نامزدتان بگویید

وقتی می خواهید به نامزدتان در مورد دیابت و نامزدی خود بگویید، زمان آن به شما بستگی دارد. اگر در مورد توضیح وضعیت خود با کسی که تازه ملاقات کرده اید راحت نیستید، مشکلی ندارد. اما هنوز هم دلایل خوبی وجود دارد که نشان می دهد زودتر اطلاع دادن بهتر از دیر اطلاع دادن است. مارك هیمن، دكترا، CDE، مدیر مركز دیابت و سلامت روان در ساحل سولانا، كالیفرنیا می گوید: “وقتی مردم خیلی صبر كنند، این مسئله تبدیل به یک راز می شود. و شما مجبورید در مورد نحوه ی حفظ این راز به جای تمرکز بر آشنایی با شخص مقابل خودفکر کنید.”

2- پیشاپیش برنامه ریزی کنید

انتخاب یک فعالیت مناسب می تواند همه تفاوت ها را در روز اول ایجاد کند، خصوصاً هنگامی که مبتلا به دیابت هستید. وعده غذایی همیشه یک گزینه است، اما اگر دوست دارید از توضیح تزریق انسولین خودداری کنید، از قرار گذاشتن در رستوران خود داری کنید و به تماشای یک فیلم یا موزه بروید. اگر هنوز شام در فهرست انتخابی محل های ملاقات قرار دارد، پیشاپیش منوی آنلاین را جستجو کنید تا به شمارش کربوهیدرات و برنامه ریزی غذا کمک کند و وسایلی از جمله دستگاه سنجش قند خون، دارو و گلوکز سریع الاثر را همراه خود داشته باشید. پایش پیوسته قند خون (CGM) می تواند به ویژه به قرار های ملاقات کمک کند. با یک نگاه سریع می توانید مشاهده کنید که قند خون در هر زمان معین چه مقدار است که استرس شما را کاهش می دهد و تمرکز شما را بر قرار ملاقات تان حفظ می کند.

مهم نیست که  چه کاری می خواهید انجام دهید، به خاطر داشته باشید که احساس ها و هیجانات شما ممکن است باعث افزایش قند خون گردد. دبورا باتلر، MSW، LICSW، CDE، مدیر برنامه های اطفال در مرکز دیابت جوزلین در بوستون می گوید: “اگر واقعاً نکران اولین قرار ملاقات خود هستید، فکر کنید که استرس ناشی از آن چه تاثیری می تواند در  سطح قند خون شما داشته باشد.

3-به روش دلخواه خود بگویید

هیچ راه درست یا نادرستی در مورد نحوه ی اعلام دیابت به نامزدتان وجود ندارد. با هر شیوه ای که راحت هستید آن را اعلام کنید، که باعث می شود هردوی شما راحت باشید.  ویلیام پولونسکی، دکترا، CDE، رئیس مؤسسه دیابت در سن دیگو می گوید: “رویکرد غیر متعادل همیشه مؤثرترین روش است.” “یک روز فردی به من گفت که آخرین باری که وی برای ملاقات رفته بود، وی فقط در زمان شام، قلم انسولین خود را بیرون آورد و گفت،” من به شما گفته ام که دیابت دارم، درست است؟ “” اگر این رویکرد برای شما خیلی جسورانه به نظر می رسد، پولونسکی پیشنهاد می کند که به محض چک کردن قند خون، توضیحی آرام ارائه دهید.

4-در مورد آینده و روابط خود صحبت کنید

دیابت می تواند بر روابط زناشویی تاثیر گذارد. دکتر لیلا خان، متخصص غدد درون ریز در کلینیک کلیولند می گوید: همیشه قرص گلوکز یا مواد شیرین را در کنار خود نگه دارید و از روش های جلوگیری از بارداری استفاده نمایید زیرا  بارداری های پیش بینی نشده برای خانم های دارای دیابت خطرناک است.

5- در مورد نیاز های خود صحبت کنید

بیایید بگوییم همه چیز به خوبی پیش رفته است و خود را در یک رابطه تمام عیار پیدا می کنید. این مرحله مهیج است، اما ممکن است چالش های جدیدی را برای مدیریت دیابت به وجود آورد. نامزد شما ممکن است سعی کند از رژیم های غذایی و شیوه زندگی خود استفاده کند، بنابراین مهم است که در مورد نیاز های خود صحبت کنید. باتلر می گوید: “فرد مبتلا به دیابت باید درباره آنچه مفید است و چه چیزهایی مفید نیست، تخصص داشته باشد و این می تواند به مرور زمان تغییر کند.”  توجه کنید که این دیابت شما است و یاد گرفته اید که آن را مدیریت کنید.

آیا نامزدتان نمی خواهد بپرسد که قبل از ناهار آزمایش قند خون را انجام داده اید یا به شما در محاسبه دوز انسولین صد کمک دارد؟. اگر به نظر می رشد که نامزدتان هنوز نگران است و در مورد رژیم غذایی شما می پرسد، به یاد داشته باشید که شریک زندگی شما منظوری ندارد، بنابراین سعی کنید رویکردی آرام و دوستانه داشته باشید.

به همین ترتیب، توضیح دادن موارد مورد نیاز شما مهم است. به عنوان مثال، اگر شما گاهی اوقات متوجه علائم قند خون پایین (هایپوگلیسمی) نمی شوید، به نامزد خود در مورد شرایط و علائم کاهش قند خون توضیح دهید و اجازه دهید در صورت مشاهده آن را تذکر دهد. اگر قرا ملاقات شما طولانی است، ممکن است بخواهید داده های CGM خود را از طریق برنامه تلفن هوشمند به اشتراک بگذارید.

بنابراین هر کسی که آگاهانه شما را به سمت انتخاب های ناسالم وسوسه کند می تواند خود یک مشکل بزرگ باشد. پس بهتر است برخی از قوانین اساسی را زودتر مشخص کنید. باتلر می گوید: “شما نباید با فردی باشید که حامی شما نیست”.

 

منبع: Diabetes Forecast

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.