زخم های عروقی

زخم های عروقی

انواع زخم های عروقی

زخم های عروقی، زخم های مزمنی هستند که در پی مشکلات مربوط به سیستم گردش خون ایجاد می شوند، به همین خاطر، از میزان حساسیت افراد نسبت به درد و آسیب کاسته می شود. این زخم ها طی روند طبیعی بهبود نمی یابند و احتمال بروز عفونت در آن ها بالاست.

زخم های وریدی و زخم های شریانی، از جمله انواع زخم های عروقی هستند که عمدتا در نواحی تحتانی بدن مانند پاها و انگشت ها ظاهر می شوند.

در این مقاله به بررسی انواع زخم های عروقی می پردازیم.

آسیب شریان ها به دلیل کاهش جریان خونرسانی به بافت ها منجر به تشکیل زخم های شریانی می شود.

انواع زخم های عروقی، نتیجه آسیب رگ های خونی و بازگشت بد جریان خون به قلب می باشد.

علائم و نشانه ها

درد و التهاب، از جمله علائم مشترک میان تمام زخم هاست. اما علائم زخم های شریانی و وریدی با هم متفاوت است، که به بررسی هر یک از آن ها می پردازیم.

علائم زخم های شریانی

زخم های شریانی عمدتا در قسمت های خارجی زانو، پا، پاشنه پا و انگشت ها ظاهر می شوند. این قبیل زخم ها با درد همراه هستند و ظاهر تورفته ای دارند. برخی دیگر علائم و یا مشخصات عبارتند از:

– زخم هایی به رنگ زرد و یا سیاه

– زخم عمیق

– سفت و بی مو شدن پوست ناحیه

– پا دردهای شبانه

– بدون خونریزی

– سرد بودن ناحیه هنگام لمس

– قرمز شدن پا

زخم های وریدی

زخم های وریدی عمدتا در نواحی پشت زانو و یا قسمت داخلی مچ پا ظاهر می شوند و معمولا مشکلی را برای فرد به وجود نمی آورند، مگر این که عفونی شوند. برخی دیگر علائم زخم های وریدی عبارتند از:

– التهاب و تورم

– خارش و سفتی پوست

– ترشح از زخم

علت بروز زخم عروقی

کاهش جریان خون، یکی از دلایل اصلی تشکیل زخم می باشد. با مختل شدن روند خونرسانی، اکسیژن و مواد مغذی کمتری به پوست و بافت ناحیه می رسد، که در نهایت شاهد التهاب و تشکیل زخم های عمیق خواهیم بود.

1- علت تشکیل زخم های شریانی

مسدود شدن شریان ها، علت اصلی بروز زخم های شریانی است. شریان ها مسئول انتقال اکسیژن و مواد مغذی به بافت ها هستند، به همین خاطر مسدود شدن شان باعث برهم خوردن این روند و تشکیل زخم های باز خواهد شد.

عواملی مانند سن، ابتلا به دیابت، فشار خون بالا، کلسترول بالا و یا مشکلات کلیوی بر تشکیل زخم های شریانی تاثیر می گذارند.

2- علت تشکیل زخم های وریدی

زخم های وریدی، یکی از شایع ترین انواع زخم ها در ناحیه پا می باشند که در اثر آسیب رگ های خونی ایجاد می شوند. رگ های خونی مسئول انتقال خون از قسمت های مختلف بدن به قلب هستند. در صورتی که این روند مختل شود، خون در یک ناحیه جمع می شود که منجر به بروز ادم و تورم خواهد شد.

کاهش خونرسانی به بافت های موجود در پا، باعث مرگ بافت و تشکیل انواع زخم عروقی خواهد شد. برخی دیگر عوامل موثر در ایجاد زخم های عروقی عبارتند از:

– فشار خون بالا

– آسیب، ضربه و یا شکستگی

– چاقی و اضافه وزن

– ترومبوز

درمان زخم عروقی

پیش از شروع اقدامات درمانی، ابتدا پزشک به بررسی ایجاد این قبیل زخم ها می پردازد. زخم های عروقی معمولا با درمان های مناسب و مصرف آنتی بیوتیک درمان می شوند. شرایطی مانند دیابت، آرتریت روماتوئید، بیماری های شریانی، لوپوس و بیماری های کلیوی بر روند درمان تاثیر می گذارند.

هدف اولیه از درمان زخم های عروقی، بهبود روند خونرسانی به ناحیه درگیر می باشد. برخی دیگر دلایل انجام اقدامات درمانی عبارتند از:

– تسکین درد

– بهبود زخم

– تسریع روند درمان

  • درمان زخم های شریانی

در این قبیل زخم ها، مصرف آنتی بیوتیک به تسکین علائم کمک می کند، اما منجر به بهبود کامل زخم نخواهد شد. در برخی موارد، جراحی جهت بهبود جریان خونرسانی به بافت ها و ارگان ها توصیه می شود. آنژیوپلاستی از جمله روش های جراحی است که در آن با استفاده از بالون، شریان مورد نظر باز نگه داشته می شود تا خون بهتر جریان پیدا کند.

در صورتی که تغییری در روند خونرسانی ایجاد نشود، شاهد عفونی شدن زخم خواهیم بود. زخم های شریانی باید همواره خشک و تمیز نگه داشته شوند و از پانسمان های مناسب جهت پیشگیری از بروز عفونت استفاده شود.

  • درمان زخم های وریدی

معمولا درمان زخم های وریدی چند ماه طول می کشد. هدف از درمان زخم های وریدی، بهبود جریان خونرسانی به ناحیه درگیر می باشد. جهت درمان این قبیل زخم ها، مصرف آنتی بیوتیک جهت پیشگیری از بروز عفونت و بازگشت مجدد زخم تجویز می شود.

نحوه مراقبت و پانسمان زخم نیز اهمیت ویژه ای دارد. مصرف داروهای مسکن به تسکین درد و ناراحتی کمک می کند.

نتیجه پایانی

زخم های عروقی (شریانی و وریدی) زخم هایی هستند که در نتیجه مختل شدن روند خونرسانی ایجاد می شوند. در صورت عدم درمان، شاهد بروز عوارض جدی تری خواهیم بود. در صورت مشاهده علائم غیر طبیعی و یا درد در نواحی تحتانی بدن مانند پاها حتما به مراکز درمانی مراجعه کنید.

 

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.